Yellow split pea stew

Magyarul  

Yellow split pea stew

After Christmas I was thinking about a bit more light but warming menu idea when I found a pack of yellow split peas in the larder.

In the evening, a day before the preparation I soaked the dry peas in cold water to make them more soft. Next day I put them into a large pot, added a whole onion, one piece of garlic and some bay leaves and salt, after that turned the stove on. I cooked about an hour long with the lid on, then started to use a potato masher to smash the softened peas.

When the stew’s texture became more creamy and I didn’t see too much whole peas in it, I used a hand mixer (a stick blender would be the best) to get a perfectly smooth texture, then added some double cream. The cream helps to forget the old memories of yellow split pea stew from the school canteens and makes you really enjoy this yummy vegetable stew. After that I checked the salinity, then started to make a quick pork stew.

I made a Hungarian-style base of the pork stew: fried the finely chopped onion on fat while continously stirred it, and when it became transparent I added half tablespoon of sweet paprika powder and 50 ml water. During the reaction of water and hot fat the onion pieces became soft and creamy. After that I added a teaspoon of double concentrated tomato paste, a teaspoon of paprika paste, salt, pepper, ground caraway seeds then I put 400 g chopped pork fillet on the stew base, and added another 2,5 dl water. I cooked it with the lid on for 25 minutes, then removed the lid and let the sauce to become more thick.

I put some yellow split pea stew into a small bowl and served it with some pork stew on its top. We normally eat fresh bread with it, but it’s absolutely optional.

 

Do you like this recipe?
Follow the Holy Whisk Blog on Facebook, Instagram and Twitter
to be the first who read the latest blog posts.

Yellow split pea stew

• • •

 

Sárgaborsó főzelék

Az ünnepek elmúltával egy könnyebb, melengető fogáson gondolkodtam amikor találtam egy zacskó sárgaborsót a kamrában.

Az elkészítés előtti estén a száraz borsószemeket vízbe áztattam, hogy kicsit megpuhuljanak. Másnap egy nagy lábasba tettem, hozzáadtam egy egész hagymát, egy gerezd fokhagymát, néhány babérlevelet, sót és ez után bekapcsoltam a tűzhelyet. Nagyjából 1 órán keresztűl főztem fedő alatt, majd elkezdtem krumplinyomóval összetörni a borsókat.

Amikor a főzelék állaga krémessé vált és már nem láttam benne túl sok egész borsószemet, kézi mixerrel (a legjobb erre a célra egy botmixer) tökéletesen simára kevertem, majd hozzáadtam némi sűrű főzőtejszínt. A tejszín elfeledteti velünk a menzás felesborsó főzelék emlékét, így egy valóban élvezhető, finom főzelékkel örvendeztethetjük meg magunkat. Ez után ellenőriztem a sósságot és nekiálltam egy villámgyors sertéspörköltnek.

Gyors, magyaros pörköltalapot készítettem: a finomra vágott hagymát zsíron, folyamatos kevergetés mellett üvegesre pirítottam, hozzáadtam egy fél evőkanálnyi fűszerpaprikát és 50 ml vizet. A víz és a forró zsír reakciója során a hagymadarabok puhávà és krémes állagúvá válnak. Ezután jött egy kiskanál sűrített paradicsom, egy kiskanál paprikakrém, só, bors, őrölt fűszerkömény, majd a pörköltalapra került 400 g felaprított sertés szűzpecsenye és további 2,5 dl víz. Fedő alatt 25 percig főztem, majd a fedőt levettem és hagytam, hogy a szaft besűrűsödjön.

A sárgaborsó főzeléket egy kis tálba szedtem és tetején a sertéspörkölttel szervíroztam. Mi általában friss kenyérrel fogyasztjuk, de ez teljesen fakultatív.

 

Tetszett a recept?
Kövesd a Holy Whisk Blog Facebook, Instagram valamint Twitter oldalát,
és értesülj Te elsőként a legújabb blog posztokról.

Leave a Reply

