Saffransbullar

Magyarul  ⇣ 

Saffron buns

Recipe source: Köket.se
https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/saffransbullar-med-fordeg/

The sweet yeast rolls is so popular in Sweden all year around, just think about cinnamon buns and Semla buns, but in the Christmas season there are some special yummy dessert flavoured with golden saffron. Saffransbullar or saffron buns are one of these treats. Even Christmas is far away, I really wanted to treat myself with these golden buns, so I’ve prepared a batch.

Once the dough is ready to fill with rich sweet almond paste, the method how I form the buns is the following: I roll the dough to about half cm thick, then cover it evenly with the filling. After this, I cut it in half (along the long side). I fold each rectangular in half (along the long side), then cut them into 3 cm wide stripes. I grab one of these stripes, hold both end of the dough while form a spiral by twisting it. To create the bun, I form a spiral, then fold the end of the twisted dough stripe under the bun.

It’s perfect for a couple of days as a dessert or a good option for breakfast with a cup of coffee or tea.

 

Tip to use the leftover buns:
If you have some dry leftover buns, don’t waste them. Let’s prepare a yummy bread pudding with vanilla sauce.

Cook the vanilla dressing first. I heated up 800 ml whole milk with 1 tsp vanilla paste (or use one fresh vanilla pod), and in the meantime I’ve mixed 3 egg yolks with 5 tbsp sugar till the mixture got a plain yellow colour. I’ve added some warm milk to the egg yolks, stirred them together, then slowly poured this mixture back into the pot and without boiling, I cooked till it thickened a little bit. Pour the half of this warm vanilla dressing into a measuring jug and keep the other part in the pot for now.

I’ve arranged a layer of the bun slices in a small, deep baking tray, poured some of the warm vanilla dressing on them and sprinkled some ground walnut, icing sugar, cinnamon, cardamom on the top. I’ve repeated to create the layers I run out of bun slices. Before I’ve put the baking tray into the oven I smeared the top of the bread pudding with melted butter, then baked it on 180 °C, till it became golden brown. Till it became ready to serve I’ve stirred 2 tsp of gluten free flour into the vanilla dressing I’ve left in the pot, and cooked it till it thickened.

I’ve served the bread pudding with the vanilla sauce on the top, it was a filling breakfast, so always think twice before you waste something, you might turn the leftovers into a great dish.

If you like the classic poppy seed bread pudding instead, you can find the recipe here.

 

Do you like this recipe?
Follow the Holy Whisk Blog on Facebook, Instagram and Twitter
to be the first who read the latest blog posts.

IMG_8188

IMG_8235

• • •

 

Sáfrányos zsemlék

Recept forrása: Köket.se
https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/saffransbullar-med-fordeg/

Az édes kelttésztából készült zsemlék egész évben rendkívüli népszerűségnek örvendenek Svédországban, csak gondolj a fahéjas csigára vagy a Semla-ra. Azonban a karácsonyi időszakban van néhány, aranyszínű sáfránnyal ízesített desszert különlegesség is. A Saffransbullar vagy sáfrányos zsemlék ezek közé tartozik. Már úgy megkívántam ezt a finomságot, hogy Karácsony ide vagy oda sütöttem egy adagot.

Amint a tészta készen áll az édes mandulakrémmel való megkenésre, én az alábbi módszerrel formálom meg a zsemléket: nagyjából fél centi vastagra nyújtom a tésztát, majd egyenletesen megkenem a mandulás krémmel. Ezt követően a hosszanti oldal mentén félbevágom a tésztát. Az így kapott téglalapokat félbehajtom a hosszanti oldaluk mentén, majd kb. 3 cm széles csíkokat vágok belőle. Megfogok egy ilyen tésztacsíkot, és a két végét tartva spirál alakúra tekerem. A zsemle kialakításához a hajtott tésztavég köré csiga formában felcsavarom a tésztaspirált és a kilógó tésztavéget a zsemle alá hajtom.

Néhány napig tökéletesen puha marad, desszertnek vagy reggelinek egy csésze tea vagy kávé mellé is kiváló.

Tipp a megmaradt zsemlék felhasználására:

Ha megmaradt néhány szikkadt sáfrányos zsemle, eszedbe ne jusson kidobni őket. Inkább készíts belőlük gubát vanília öntettel.

Először egy vanliasodót készítettem. Felmelegítettem 800 ml tejet 1 kiskanál vanília pasztával (vagy egy friss vaníliarúddal), és idő közben fehéredésig kevertem 3 tojássárgáját 5 kanál cukorral. A meleg tejből öntöttem egy keveset a tojássárgás cukorhoz, elkevertem, majd a tejet lassan kevergetve a keveréket visszaöntöttem az edénybe és forralás nélkül addig főztem, amíg kicsit besűrűsödött. A sodó felét egy kis mérőkancsóba öntöttem, a maradékot az edényben hagytam és félretettem.

Egy tepsibe rétegeztem a zsemle szeleteket, meglocsoltam a sodóval, megszórtam darált dióval, porcukorral, fahéjjal és kardamommal, majd addig ismételtem a rétegeket, amíg kifogytam a zsemle szeletkékből. Mielőtt a tepsit betoltam volna a sütőbe, olvasztott vajjal megkentem a guba tetjét, majd 180 °C-on aranybarnára sütöttem. Idő közben simára kevertem az edényben félretett sodót 2 kiskanál gluténmentes liszttel (vagy kukoricaliszttel) és addig főztem amíg szépen besűrűsödött.

A sáfrányos gubát a vaníliaöntettel a tetején tálaltam, kítűnő, laktató reggeli volt, szóval mindig gondold meg, hogy a kidobásra váró maradék vajon nem változhat-e át egy újabb finomsággá.

Ha a klasszikus mákos gubára fájna inkább a fogad, a receptjét itt találod.

 

Tetszett a recept?
Kövesd a Holy Whisk Blog Facebook, Instagram valamint Twitter oldalát,
és értesülj Te elsőként a legújabb blog posztokról.

Leave a Reply

